Sidevisninger

mandag 18. oktober 2010

    Hallo kjære blogglesere,  nå er det min tur ut. Jeg skal analysere en reklame.

    Reklamen jeg har valgt er:  http://www.youtube.com/watch?v=7iSki63ZDg0

    Mitt førsteinntrykk: Morsomt, kort og godt
    Kommunikasjonssammenhengen: Rema 1000 reklamerer for seg selv gjennom en video. Reklamevideon er fra 2005. Butikken reklamerer gjennom en kort snutt som forklarer kjeden's motto "Det enkle er ofte det beste". Reklamen avsluttes med et vendepunkt.

    Beskrivelse: En mor ser sønnen sin stå og se på deres nylig avdøde fisk. Hun bruker litt tid på å forklare at "doffen" trenger en liten pause og at hun kan ta han med ut på landet. Etter en liten stund kommer søsteren til gutten inn og spør "Hva skjer'a" og gutten svarer kort og godt "Doffen har dævva". Det enkle er ofte det beste.

    Tolkning: Min tolkning av denne reklamen er at selv om mange gjør det avansert er det som oftest best å velge det enkle.
    "Man kan lage reklame etter det såklate prinsippet AIDA. A=Attention (Oppmerksomhet), I=interest (Interesse), D= desire (begjær) og Action (handling)"


  1. Blikkfang: Gullfisken som ligger opp ned. Straks tenker man: Hmm, hva har skjedd her?
  2. Virkemidler: Reklamen har en klar spenningskurve og bygger seg sakte opp mot et høydepunkt. Moren prater i rundt 20 sekunder før Datteren kommer inn og latter bryter ut. Reklamen er kort og presis, så det er vanskelig å ikke få med seg poenget.
  3. Lesbarhet: Det er få replikker som man må lytte til og det avsluttes med en kort setning.

    Min mening: Jeg mener at reklamen er morsom og enkel å forstå. Man tenker litt over at "det enkle er ofte det beste" og sannsynligvis velger Rema 1000 neste gang.

    Det var alt for i kveld. Ha en heidundranes fin aften, Hilsen selveste Mats Westrøm.

    Blogges!<3

1 kommentar:

  1. Hei, selveste Mats! Her dekker du det grunnleggende i en reklame, men det blir litt rotete og uoversiktlig. Dessuten har du valgt en morsom, men TRADDIS reklame ;) Denne har vi sett mange ganger før! Hva med å komme med noe nytt? Kall det gjerne en utfordring. Vær ærlig - hvor lang tid tok dette? ;)

    SvarSlett